Živimo u svijetu kada su lažne vijesti vjerojatno i brže od običnih i trebala nam je milisekunda da povjerujemo da je Tom Hardy novi James Bond (valjda zato što to potajno priželjkujemo) i puno više da se odviknemo od te ideje jer je netočna.
Bez prevelike patetike i drhtanja u glasu, ali puno je i lažnih ljudi, puno lažnih profila na mrežama i još više i online i irl lažnih života i ne zna se što je tužnije. Sve u svemu, činjenica je da nije baš sasvim jednostavno ustanoviti tko je koliko, u čemu, i je li uopće sretan i živimo li, i jesmo li ono što svi misle o nama. Nedavno je jedan privatni avion doprinio ovoj polemici i izazvao ozbiljnu diskusiju na društvenim mrežama baš na tu temu. Ok, jedan lažni privatni avion.
Naime, na bezbroj postova i TikTok videa u posljednje vrijeme se kao jedan od glavnih “junaka” u kadru pojavljuje i spomenuti avion, a u srži sama ideja nije pretjerano nova. Već od 2017. to jest, njenih početaka, postala je Influencerska praksa da se iznajmljuju i zakupljuju avioni za potrebe fotografiranja i posljedično uspostavljanja slike o sebi kao o nekome tko je toliko uspio u životu da može označiti i privatni avion na “must have” listi. Osim što ne može zapravo, ali bože moj, fotka kaže drugačije. Bilo kako bilo, razlika koju je aktualna drama unijela u Influencerske redove je u tome što ovaj privatni avion ne samo što je iznajmljen nego što niti ne postoji i nije avion uopće. U pitanju je običan studio u Kaliforniji, uređen tako da po svemu podsjeća na unutrašnjost privatnog aviona, s kožnim sjedištima i umjetnim osvjetljenjem i može se iznajmiti za malo novaca. U prijevodu, ako ste u Kaliforniji i ako to poželite, možete imati fotku iz “svog” privatnog aviona za svega šezdesetak dolara. Nekome možda primamljivo, ali u stvari je u pitanju poprilično besmislena aktivnost osim (a to je veliko osim) što baš kao takva, cijela ova situacija može poslužiti kao dosta zgodan podsjetnik da sve što vidimo na društvenim mrežama nije kao što izgleda, a pravo pitanje je zašto brže bolje još uvijek vjerujemo u sve što nam se servira? Oni koji kreiraju sadržaj za svoj kanal ili profil u principu imaju apsolutno pravo da manipuliraju njime na način koji smatraju podobnim, a na nama je što ćemo raditi s istim.
Influencerica i blogerica, Jenny Mustard je nekom prilikom u prilično kratkom, ali jako preciznom i izuzetno važnom videu, održala mini lekciju na temu “I am a content creator not a documentary photographer” u kojem sasvim racionalno i lijepo objašnjava da razlog zbog kojeg stvara uljepšan i da, nerealan, sadržaj leži u tome da svijetu želi ponuditi nešto lijepo. Laže li nas? Da. Je li to problem? Ne. I to ne zato što svi lažu, to već znamo, nego zato što njen posao jest da uljepšava stvari. Kako postoje raw street fotografi koji će s ulica donijeti na ekrane sve ono što želimo i ne želimo vidjeti, tako postoje i oni koji svoj content prave kao bijeg iz svakodnevice, kao protutežu realnosti. Svjesni ste, zar ne, da se nitko ne budi savršeno isfeniran, a zatim doručkuje samo zdrave stvari i to isključivo u krevetu dok popodneva provodi u istom tom krevetu samo ovaj put pije šampanjac i jede jagode i to usred veljače? Realno, ta kompletno savršeno upeglana osoba na fotki manje više odrađuje svoj radni dan kao i bilo tko drugi. Ustala je možda i u pola 5 ujutru da se spremi i uhvati najbolje sunce oko pola 7. U pitanju je samo sadržaj, a ne stvaran život i još manje onaj koji svi konzumiraju na dnevnom nivou.
U prijevodu, savršeni cooking video ili predivne fotografije, podrazumijevaju kaos u kuhinji, pokoji polomljen tanjur, voće koje se prebrzo smrzlo i iskapalo po cijeloj kući, tonu prljavog posuđa i nekoliko sati koji su otišli u finalno jednu fotografiju koju vidite na feedu. To što taj pozadinski, prljavi, dosadni, dio posla obično ne vidimo to je samo zato što oni koji nam serviraju fotografije žele da to bude tako. Neki drugi nas možda i žele uvesti u tu stranu svog dana, ali činjenica je da ulazimo u onaj svijet u koji nam je pristup dozvoljen. Nećete često vidjeti poznatu Instagram djevojku kako razvrstava prljavi veš, plaća račune i ima masnu kosu. Naravno da nećete, ali to ne znači da to ne radi i da i to nije dio i njene realnosti jer život na Instagramu nije gotovo ničiji na svakodnevnom nivou. I zato, uopće nije pitanje zašto Influenceri i Instagram likovi “lažu” o svom savršenom, bogatom, životu, nego zašto se mi još uvijek lovimo na to, zašto mu težimo, i još važnije, zašto dozvoljavamo da to toliko utječe na nas? Da nas ubaci u pitanja tko i koliko laže, i vortekse ozbiljnih kriza identiteta i surovu samokritičnosti jer nismo uspješni kao netko tamo (iako ne znamo koliko je taj netko zaista uspješan i što to uopće znači).
I potpuno je na mjestu biti loše volje i mrziti cio svijet ponekad. Nekada nam nije dan, nekada smo svakako iznervirani jezivim poslom koji obavljamo i viškom kilograma i super zategnuta blogerica na Sejšelima neće pomoći da se osjećamo bolje. Ali caka je u tome, da čak i tada imamo kontrolu nad sadržajem koji puštamo u svoj um. I zato zaista, ako stvarno u sebi prepoznajemo samo negativu i “naravno da je zategnuta kad ništa drugo ne radi” misli, onda za dobrobit svih, a najviše samih sebe, skinite se s Instagrama.
Ili još bolje, stvarno lijepo razmotriti kako konzumiramo content koji vam je ponuđen. Ako uporno skrolamo kroz fotografije nekoga tko (naizgled) živi ljepše, uređenije i zadovoljnije od nas i neprestano imamo bitch please izraz lica, neosnovane zlurade komentare i kuckanje u stomaku koje pita “zašto ja ne živim ovako? zašto je moj život grozan?” onda je pravo pitanje zašto uopće gledamo te stvari? Ne ozbiljno, ako osim ljubomore i zavisti, i samosabotaže ne osjećamo ništa drugo, ne postoji ni jedan realan razlog da nastavljamo s tom mazohističkom i autodestruktivnom praksom. Nego lijepo selektirati. Jer, na kraju dana, poanta je da poslije apsolutno svega što napravimo budemo inspirirani, bolji, mirniji, zabavljeniji, a ne neke čudne i supertoksične verzije sebe.
Preuzeto sa: buro247.hr