„Čovjek uči dok je živ“ uzrečica je koju često čujemo. No sve su uzrečice nastale na temelju ljudskog iskustva, pa tako i ova. Učenje ne prestaje izlaskom iz školskih klupa, posljednjim pečatom u indeksu niti proslavom diplome.
Štoviše, zbog promjena u kojima se naše društvo svakodnevno nalazi učenje je potrebnije nego ikada prije. Time ćemo ujedno ostvariti i kvalitetniji i aktivniji život, a upravo je uz to vezan i pojam cjeloživotnog učenja.
Cjeloživotno učenje definira se kao sveukupna aktivnost učenja tijekom života, čiji je cilj unapređenje znanja, vještina i kompetencija unutar osobne i građanske te društvene perspektive i/ili perspektive zaposlenja.
Obuhvaća, kako i samo ime govori, učenje sve od rane mladosti pa do starosti, i to u svim oblicima – formalno u obrazovanim ustanovama, ali i neformalno i informalno. Ono što je sama srž tog procesa jest kontinuirano učenje – proces u kojem su rezultati i motiviranost pojedinca u određenom životnom razdoblju uvjetovani znanjem, navikama i iskustvima učenja stečenima u mlađoj životnoj dobi.
Sve to osoba čini kako bi se razvijala, osjetila zadovoljstvo, bila aktivan dio građanstva, ali i povećala svoju zapošljivost, što je u današnje vrijeme iznimno važno.
Međutim, cjeloživotno učenje donosi i mnoge druge prednosti.
1. Razvijanje moždanih vijuga
Jedan od razloga zbog kojeg bismo uvijek trebali učiti krije se i u konceptu plastičnosti mozga, što podrazumijeva učenje i pamćenje.
Riječ je o saznanju do kojeg su došli znanstvenici, a koje se temelji na tome da se naš mozak ponaša poput plastike – s vremenom se može modulirati u različite oblike. Upravo je to potaknulo veliki zaokret u neuroznanosti, te ujedno pokazalo da je točna uzrečica s početka članka – uistinu učimo čitavog života.
2. Poboljšavanje mentalnog zdravlja
Cjeloživotno učenje iznimno je važno i za naše zdravlje. Da, učenje održava naš um aktivnim i mlađim, no također značajno utječe na naše mentalno zdravlje.
Kada se nalazimo u vrlo teškom životnom periodu i ne vidimo izlaz, upravo nam učenje može pomoći da ga prevladamo. Skrenut će nam pozornost s onoga što nas muči te nam ujedno dati osjećaj vrijednosti. Uvjerit ćemo se u to da događaji koji su nas zadesili nisu toliko fatalni kao što smo to mislili te da uvijek postoji izlaz. Učenje i čitanje često su put prema tome.
Učeći, osjećamo se sigurnijima u sebe i svoje sposobnosti, te otvorenijima prema novim perspektivama i našoj svakodnevici.
3. Unaprjeđenje socijalnih vještina
Posljednja, no ništa manje važna stavka cjeloživotnog učenja uključuje razvijanje socijalnih vještina. Često i nismo svjesni koliko nam je potrebno društvo drugih ljudi da bismo bili zadovoljniji samim sobom, ali i da bi nam drugi možda ukazali na neke naše vrijednosti i vrline koje smo možda sami zakopali u neki mračni kut.
Kada upišete dodatnu edukaciju, uključite se u čitateljski klub svoje lokalne knjižnice ili se pridružite radionicama koje se održavaju za šire građanstvo, doći ćete u kontakt s ljudima od kojih mnog ranije vjerojatno niste poznavali. Takva slučajna poznanstva mogu se pretvoriti u prava prijateljstva ili poslovne suradnje. Nikada ne možete znati kada ćete upoznati tu jednu osobu uz koju će vam se život preokrenuti u najboljem mogućem smjeru.
Učenje je dio nas. Čak i kada nismo svjesni toga, mi učimo. Učimo kako se odnositi prema samome sebi, prema drugima, kako rukovati novom aplikacijom, istražujemo kako napisati molbu koja će nam donijeti željeni posao.
I godine pritom nisu baš nikakva prepreka, kao ni činjenica imamo li djecu i partnera ili pak smatramo da više ništa ne možemo ugurati u svoj raspored. Kada nešto zaista želimo, sve će se posložiti da nađemo vrijeme za to i ostvarimo ono o čemu smo dugo maštali.