Jedan od najljepših detalja o kojima se razmišlja u susret vjenčanju definitivno je vjenčanica.
To je tradicija koju mladenke vjerno prate već vijekovima, ali da li znate šta zapravo predstavlja sveprisutna bijela vjenčana haljina?
Ljudi su dugo vjerovali da je bijela vjenčanica simbol nevinosti ili čistote, ali Edvina Ermen (Edwina Ehrman), kustosica muzeja „Viktorija & Albert“ („Victoria & Albert“) u Londonu, smatra da to nije tačno.
„Nije bila važna konotacija čistote, već bogatstvo, U 18. i 19. vijeku žene su se udavale u bijelim vjenčanicama ako su to same sebi mogle da priušte“, objasnila je Edvina za BBC.
U danima kada se odjeća prala na ruke i uz pomoć daske, bilo je skoro nemoguće dobro očistiti bijelu haljinu.
„To je bio odjevni predmet koji se samo jednom nosio i zbog toga je bio određen jedino za veoma bogate žene“, izjavila je Edvina.
Proučavajući promjene koje su se tokom vijekova dešavale vjenčanici, Edvina je otkrila u kojim nijansama su se udavale neke od najpoznatijih dama, kao i šta ustvari predstavlja bijela boja. U današnje vrijeme se smatra odvažnim i buntovnim odluka mladenke da se uda u vjenčanici druge boje.
Bijelu vjenčanu haljinu je proslavila kraljica Viktorija (Victoria). Ona ju je 1840. godine nosila kada se udala za princa Alberta. Do danas, bijela vjenčanica je utjelovljenje nade i romantične nostalgije. Kako sama Edvina kaže, mnoge žene žele da nose upravo bijelu vjenčanicu, iako već dugo žive sa svojim partnerom i imaju djecu, zato što im ona pruža osjećaj nove faze u vezi.
Plesačica Dita Von Tiz (Dita Von Teese) se udala u ljubičastoj haljini sa korzetom koju je dizajnirala Vivijen Vestvud (Vivienne Westwood). Žena fantastičnog modnog stila Gven Stefani (Gwen Stefani) je nosila divnu vjenčanu haljinu koja se prelijevala u rozoj i bijeloj boji, dok su glumice En Hedvej (Anne Hathaway), Džesika Bijel (Jessica Biel) i Riz Viterspun (Reese Witherspoon) blistale u nekonvencionalnoj rozoj nijansi.
Kada su dizajneri Oskar de la Renta (Oscar de la Renta) i Vera Vang (Vera Wang) prvi put javnosti predstavili kolekciju vjenčanica koje nisu bile bijele boje, konzervativna industrija vjenčanih haljina je taj poslovni potez ocijenila kao radikalan. No, Edvina naglašava da vjenčanje u rozoj, ljubičastoj, žutoj, crvenoj ili bilo kojoj drugoj boji nije ništa novo u zapadnoj kulturi, niti je neočekivano.
„Vijekovima su se modno osviještene mladenke udavale obučene u haljine drugih boja, pa čak su ih i poslije vjenčanja prepravljale i nosile“, objasnila je Edvina i dodala da je ranije bilo prihvatljivo da se za svadbu ne kupuje nova haljina, već su ženeoblačile onu najljepšu koju su već imale u ormaru.
Edvina otkriva da su se tokom Drugog svjetskog rata haljine posuđivale, a nerijetko se dešavalo i to da se mladenke udaju obučene u vojne uniforme. Isto tako, vjenčanice su se mogle iznajmiti ili su se pravile od određenog materijala. Poslije rata su postale popularne haljine duge do nožnih listova, naročito među poslovnim ženama. Šezdesetih godina 20. vijeka pjevačica Lulu je preko kratke haljine i visokih čizama nosila dugački kaput sa krznom i bijelom kapuljačom.
„Razlog zbog koeg je bijela vjenčanica preživjela jeste taj što se ona može mijenjati i ostati moderna“, objašnjava Edvina.
S tim se slaže i dizajnerka Dženi Pekam (Jenny Peckham). Za nju je najupečatljivija ona vjenčana odjeća koja je obilježila jednu eru iz modne perspektive kao što su bijelo odijelo Bjanke Džeger (Bianca Jagger) i i mini-haljina i marama Odri Hepbrn (Audrey Hepburn). Njena najveća inspiracija su tridesete godine prošlog vijeka.
Dizajner Geret Pju (Gareth Pugh), koji je osmislio scensku odjeću za Ledi Gagu (Lady Gaga) i Kajli Minog (Kylie Minogue), smatra da je sve u detaljima.
„I kostimi za pozornicu i vjenčanice moraju ispuniti određene uloge. No, pristup i proces su veoma različiti. Kod scenske odjeće prioriteti su udobnost, mogućnost kretanja i lijep izgled. Vjenčanice imaju nekoliko suptilnih slojeva koje ne možete staviti na pozornicu uglavnom zato što će mladenkinu haljinu vidjeti ljudi u mnogo manjem prostoru. Osim toga, mladenke će prije pristati na to da zaborave udobnost“, objasnio je Geret za BBC.
Geret vjeruje u to da će uvijek postojati interesovanje za bijele vjenčanice, ali se njemu lično sviđa ideja da ta haljina bude više lična, nešto što je pravljeno sa ljubavlju i pažnjom uz dosta vremena i strpljenja – baš kao što je, kako kaže, i sam brak.
I baš kao i brak, i odjeća za vjenčanje nastavlja da se razvija. Edvina ističe da su istopolna i vjenčanja pripadnika različitih kultura primjeri uspostavljanja novih običaja. Pored toga, ona smatra da je potpuno besmisleno odbaciti bijelu vjenčanicu kako bi se ukazalo na rodno zasnovane probleme.
„Ukoliko želite da na dan svog vječanja nosite pantalone ili haljinu u drugoj boji, slobodno to uradite. Možete biti i bosi ako to hoćete. No, pomisao da će vas bijela vjenčanica nekako zarobiti je apsurdna. U braku su važni ravnopravnost i poštovanje, a ne odjeća koju ste nosili na vjenčanju“, izjavila je Edvina.
I, baš kao što je i ona sama zaključila, predivno je što danas mladenke imaju toliko bogat izbor – ne samo u kroju, već i u bojama haljine u kojoj će izgovoriti sudbonosno DA.