Jedna moderna Barbika je rekla ne nametnutom idealu. Ona je razvedena, pije, puši travu, ima arsenal ružičastog oružja i ne usteže se da vam pokaže srednji prst. Ona je Trophy Wife Barbie, čedo kanadske konceptualne umetnice Annelies Hofmeyr.
Ako ste kliknuli na ovaj tekst, velike su šanse da pripadate onoj generaciji koja je odrastala igrajući se sa igračkama, a ne sa tabletom. Ako smo u pravu, šanse su još veće da je bar jedna od tih igračaka bila Barbika, najpoznatija lutka na svijetu. Sve vaše drugarice su ih obožavale, a znamo i neke dječake koji su ih potajno pozajmljivali od sestara.
Barbika je prva koja nam je postavila ideal ljepote, isti onaj koji će nam kasnije prodavati lutke sa naslovne strane. I ne samo da nam je pokazala kako treba da izgledamo, Barbika nam je predstavila kompletan životni stil (ne znamo za vas, ali mi smo kao djevojčice kukale što ne možemo da dobijem Barbie auto, kućicu i sve moguće aksesoare).
Sa rastućom popularnošču, došle su i kritike, prije svega jer je lutka djevojčicama davala nerealnu sliku o tome kako žensko tijelo treba da izgleda, a zatim jer je predstavljala lice američkog sna – što se odnosilo na pomenuti idealizovani bezbrižni životni stil. I pored svega toga, Barbika je postala više od lutke – ona je globalna ikona i simbol američke kulture s kraja prošlog vijeka. I nastoji da to bude i danas.
Današnja Barbie (izazivamo vas da nađete prodavnicu igračaka u kojoj se ova lutka ne prodaje) pokušava da ide u korak s vremenom tako što dobija realističniju figuru i prikazuje žene različitih rasa, kako bi svaka djevojčica mogla da nađe lutku sa kojom bi se poistovijetila. Ipak, ideal one dugonoge plavuše sa kojom smo se igrali u djetinjstvu kao da nam je ostao urezan u mozak.
Međutim, nedavno se pojavila i jedna buntovnica. Trophy Wife Barbie nosi stereotipe koji su joj drugi nametnuli, ali odbija da živi po njima. Njen cilj je da istakne ograničenja tih stereotipa, da preispita rodne probleme i moderni ženski identitet. Konkretno, to čini baveći se svakodnevnim problemima poput celulita, oznaka za toalet, tabua koji se tiču menstruacije i depilacije (da, ona ima dlake ispod pazuha) i golotinje na društvenim mrežama. Annelies je u jednom intervjuu objasnila da je izabrala baš ovu lutku jer joj njena ikonografija omogućava da zaobiđe cenzuru i progovori o mnogim gorućim pitanjima savremenog doba. Kako kaže, i dalje joj se nisu javili proizvođači originalne Barbike, ali je interesuje šta misle o njenoj interpretaciji njihovog slogana Možeš biti sve(#YouCanBeAnything).
Za još fotografija i “dogodovština iz njenog buntovnog života” potražite na “njenom” Instagram profilu.
Izvor: Vajb