E L Džejms ne uspeva da se prisjeti ničega što je zabavlja. “Moram da nađem hobi”, kaže ona. “Nekada mi je hobi bilo pisanje.”
Tokom posljednjih osam godina, taj hobi se pretvorio u milijardu dolara vrijednu franšizu, a Džejmsova je od anonimne spisateljice koja na internetu dijeli pohotne fantazije postala mogul erotske industrije koji vodi svoju malu imperiju.
Ali sa Gospodinom, njenim novim djelom originalne fikcije otkada je postala svjetski fenomen, Džejmsova – čije je pravo ime Erika Mičel – nada se da će obilježiti novu fazu u svojoj karijeri. Njen posljednji roman je savremena ljubavna priča u kojoj se imućni britanski aristokrata zaljubljuje u sluškinju, mladu ženu izbjeglu iz Albanije.
Kada je Džejmsova objavila Pedeset nijansi sive, 2011. godine, nadala se da će uspjeti da proda nešto primjeraka i spriječi druge da kopiraju njen rad. Međutim, njena erotska trilogija prodata je u više od 150 miliona primjeraka širom svijeta, a prevedena na oko 50 jezika. Adaptirana je u seriju filmova koji su zaradili više od milijardu dolara, a doprinjela je i popularizaciji seksualnih fetiša poput vezivanja i analnih kuglica koje su sada potpuno mejnstrim.
“Za mene je to i dalje pomalo šokantno”, kaže Džejmsova. “Posmatrala sam kako se stvari razvijaju i pitala se kako se, dođavola, to desilo.”
Pedeset nijansi je počelo kao eksplicitna fan fikcija zasnovana na poznatom serijalu knjiga Stefani Majer Sumrak. Džejmsova je svoje radove objavljivala na internetu, a iz njoj još uvijek nepoznatih razloga, brzo su postali viralni.
Džejmsova je srušila tabue progovorivši o seksualnim fantazijama o kojima žene nerijetko ćute, ili ih se stide, a njene knjige promjenile su način na koji industrija zabave pristupa ženskoj požudi.
Kada je počela da se bavi svojom multimedijskom franšizom, više nije imala vremena za svoj nekadašnji hobi. Povrh svega, Džejmsova – koja sada ima 56 godina – suočila se sa nemogućim očekivanjima koja je nametnuo njen debi, dok pomahnitali fanovi traže još nastavaka Pedeset nijansi. Mnogo čitalaca će neizbježno biti razočarano bilo kakvom pričom koja ne uključuje dominantno-submisivnu vezu između milijardera Kristijana Greja i Anastazije Stil koja dobrovoljno postaje njegova seksualna robinja.
Za fanove koji očekuju još jednu sočnu priču sa bičevima, lisicama i sigurnim riječima, Gospodin bi mogao da bude razočaranje: scene seksa jesu eksplicitne, ali ni blizu transgresivne poput onih u Pedeset nijansi,piše Ana Cuba za The new York Times, a prenosi Nedeljnik.
Džejmsova je imala narativne ciljeve koji prevazilaze uzbudljivost i pohotu. Gospodin se bavi ozbiljnim temama poput ekonomske nejednakosti, sudbine ilegalnih radnika, opresije nad ženama u konzervativnim društvima, ali i načinom na koji društvene institucije uvažavaju imućne i eksploatišu ranjive.
Upravo ova pitanja danas su naročito relevantna u Velikoj Britaniji, nakon što je Bregzit ogolio rasne i klasne podjele, ali i pitanje britanskog identiteta. Džejmsova žarko želi da Velika Britanija ostane u Evropskoj uniji, a uticaj koji ima svakodnevno koristi da na društvenim mrežama ističe svoj stav, iako svjesna da bi je to moglo koštati fanova.
Ne može se predvidjeti kako će njeni čitaoci reagovati na Gospodina, niti hoće li njihova posvećenost autorki prevazići ljubav prema Kristijanu Greju i nezajažljivu glad za istom starom pričom.
Drugi autori bestselera, poput Stefani Majer i Dž. K. Rouling, promenile su žanr, rebrendirale se nakon što su privele kraju svoje uspješne franšize, i zadržale tek dio svoje prvobitne publike.
Džejmsova se, čini se, i sama zasitila Pedeset nijansi. Napisala je paranormalnu romansu – priču o duhovima smještenu u moderni London – za koju se nada da će je izdati, a razmišlja i o nastavku Gospodina.
“Imam toliko ideja, a svi mi govore da se vratim onome što sam radila proteklih deset godina”, kaže ona.
Čitaoci su, međutim, uzeli stvar u svoje ruke kako bi se priča o Kristijanu i Anastaziji nastavila, bilo da Džejmsova želi da piše ili ne. Amaterski pisci na internetu su objavili desetine hiljada sopstvenih priča inspirisanih njenim romanima.
Džejmsova kaže da ih ne čita, ali ističe da je sasvim prikladno da fanovi preuzmu dalje.
“Ti likovi sada pripadaju svima”, kaže ona. “I sami su nastali iz fan fikcije.”
Izvor: Ana Cuba/The New York Times – Nedeljnik // lolamagazin.com
Foto: Ana Cuba / The New York Times