Kada se govori o ženama u fotografiji, često se citira čuvena kampanja organizacije Guerrilla Girls iz 2012. godine i poražavajući podatak koji je tada objavljen.
Da, mislimo na onaj da je manje od 6% umjetnika u sekciji Savremena umjetnost njujorškog Metropoliten muzeja ženskog pola, dok su na istom mjestu žene na 85% aktova. Kada govorimo o savremenoj umjetnosti, ovaj disbalans je posebno vidljiv u fotografiji, koja dominira današnjim kanalima komunikacije.
Upravo zato je web portal Mic izdvojio 15 fotografkinja koje redefinišu ženstvenost u današnjoj fotografiji, i to sa mnogo takta, humora i lucidnosti.
# Sarah Maple (Velika Britanija)
Sarah Maple opisuju kao hrabru, samouvjerenu i satiričnu, ali i jednu od najvažnijih i najuticajnijih feminističkih umjetnica Velike Britanije. Njeni radovi se bave ulogom mlade žene, vrlo često mlade muslimanke, u 21. vijeku, a osim fotografija, u svom portfoliju ima i slike i umjetničke instalacije.
#Holly Andres (SAD)
Amerikanka Holly Andres uglavnom fotografiše odrasle žene, ali neki od njenih najupečatljivijih radova istražuju period stasavanja djevojčica u žene, vrijeme „potrage za zabranjenim znanjem“ i „potencijalnog gubitka nevinosti“. Njene fotografije su pomalo kinematografske, detaljne i visoke saturacije, ponekad neodređeno zloslutne.
# Tomoko Sawada (Japan)
Žena sa hiljadu lica, Japanka Tomoko Sawada, koristi različite kostime i ekspresije kako bi se transformisala u mnoštvo različitih osoba, i tako ispričala mnogo raznovrsnih priča. Uz pitanja identiteta i individualnosti u savremenom svijetu, Savada svojim fotografijama diskutuje i o seksualnosti i stereotipima, što se najbolje vidi kada se njene fotografije posmatraju kao serijali.
# Lulu Lovering (SAD)
Poput Savade, i Lulu Lovering koristi sebe kao modela kako bi istraživala pitanja identiteta. Za razliku od koleginice iz Japana, Lavering se fokusira na introspekciju, jer se umjetnošću počela baviti kao sredstvom za prevazilaženje sopstvene stidljivosti i nemogućnosti artikulisanja osjećanja, zbog čega su njene fotografije duboko emotivne.
# Laura Stevens(Velika Britanija)
Emocija sigurno ne nedostaje u djelima Laura Stevens, Britanke sa adresom u Parizu. Nagrađivana fotografkinja je inspiraciju pronašla u raskidu svoje veze, od kada se bavi temom emotivnih razilaženja i nalaženja. U fokusu njenih fotografija, koje nose duh starinskih slika, su različite žene, njene prijateljice i slučajne prolaznice sa ulice.
# Lalla Essaydi (Maroko)
Koncept koji je razvila Lalla Essaydi nosi jedinstven pečat. Njen spoj tradicije i konceptualne fotografije prikazuje žene arapskog svijeta, često pokrivene burkama, nikabima i hidžabima, ali i natpisima na arapskom jeziku. Fotografije bliske islamskim arabeskama glasno govore o komunikaciji i životu žena jezikom koji svako može da razumije.
# Amanda Charchian (SAD)
Ako je religija jedna, seksualnost je sigurno druga aktuelna tema današnjice. Njome se bavi Amanda Charchian, na način sasvim drugačiji od fotografija koje se mogu pronaći u mejnstrim medijima. Ona je čak skovala i termin „pheromone hotbox“ za proces koji se dešava dok jedna žena intimno fotografiše drugu, a to je ubrzo postao naziv velike izložbe ženskih aktova.
# Paola Paredes (Ekvador)
Paola Paredes je lezbejka u katoličkoj državi, u kojoj djeluje oko 200 institucija za „liječenje“ homoseksualaca. Stoga je donekle očekivano da se njen opus najčešće bavi položajem seksualnih manjina u ekvadorskom društvu, ali način na koji Paredes pristupa ovoj temi svakako nije očekivan. Dovoljno je pomenuti serijal „Unvieled“, nastao krišom, tokom Paolinog priznanja porodici da je gej.
# Anna Morosini (Italija)
Italijanka Anna Morosini fotografiše razne modele, ali posebno su atraktivne njene fotografije žena. One su vrlo senzualne i pomalo seksualne, taman toliko da uspješno spoje svijet aktuelne modne fotografije sa intimnijim, artističkim fotografskim svijetom. Ljudsko tijelo je uvijek u centru interesovanja ove umjetnice, koja ga predstavlja na najatraktivnije načine.
# Phebe Schmidt (Australija)
Na prvi pogled, Phebe Schmidt prikazuje uobičajene percepcije ljepote i polova. Na drugo posmatranje već izranja njena satirična crta, kojom se ova australijska fotografkinja, u stvari, poigrava i izruguje sa uvriježenim šablonima ponašanja. Uz veliku dozu manje ili više prikrivenog humora, Schmidt iznosi ozbiljnu kritiku društva i to čini vrlo efektno.
# Lauren Withrow (SAD)
Rođena Teksašanka sarađuje sa modnom industrijom, ali njen lični potpis je najbolje vidljiv na drugačijoj vrsti portreta. Oni su malo grublji, čvršći i sumorniji u odnosu na većinu fotografkinja sa ove liste, što im daje posebnu vrijednost. Većina modela koje fotografiše Lauren Withrow, odiše usamljenošću, a pozadine kadrova izgubljenošću, što često stvara snažnu cjelinu.
# Birthe Piontek (Njemačka)
Štikla zarivena u narandžu i leptir zarobljen u teglicu mogu djelovati konfuzno, ali apstraktna umjetnost Birthe Piontek i tada prilično jasno govori o njenom viđenju ženske prirode i pozicije. Podjednako su rječiti i njeni portreti, nerijetko takođe konceptualni. U suštini, skoro sve u njenom radu je barem za nijansu drugačije od do sada viđenog, što je dovoljna preporuka.
# Marianna Rothen (Kanada)
Ukoliko želite da doživite atmosferu seksualnih sloboda „ludih 70-ih“, pogledajte fotografije Marianna Rothen. Ova fotografkinja većinom stvara polaroide, koji sa sobom donose vizuelne karakteristike nekih prošlih vremena, dok njeno bavljenje seksualnošću i intimom tematski asocira na slobode „djece cvijeća“, i podjednako je očaravajuće.
# Zanele Muholi (Južnoafrička Republika)
Objedinjujući ključne odlike opusa Lalle Essaydi i Paole Paredes, Zanele Muholi je pažnju privukla fotografisanjem tamnoputih lezbejskih parova u svojoj matičnoj državi, ali i šire od nje. Savremena tema u izazovnom okruženju omogućili su Muholi da aktivistički djeluje na sredinu u kojoj radi, i to svojim kadrovima u kojima se stapaju dokumentaristički i umjetnički elementi.
# Maša Demjanova (Rusija)
Za kraj, jedna predstavnica istočne Evrope. U pitanju je svestrana fotografkinja koja se podjednako dobro bavi modnom koliko i pejzažnom fotografijom, ali posebno zanimljivi su njeni ženski portreti. Oni su bogati estetskom ljepotom modela i samih kadrova, ali i opipljivim emocijama, koje se vidljivo prožimaju kroz baš svaki njen rad.
Izvor: Bosonoga.com