Još se i danas sjećam kada sam prvi put ušla u učionicu nakon stjecanja diplome. Preda mnom se našao neki potpuno novi svijet. Iako je teorijska podloga na fakultetu bila sjajna, tek se ulaskom u učionicu stječe pravi dojam o zanimanju profesora, učeničkoj dinamici i svemu što čini taj posao.
Kako su mjeseci prolazili, taj mi je posao, iako nevjerojatno stresan i težak, sve više ulazio pod kožu.
Uspješni nastavni sati, napredak učenika koji su se do tada mučili, njihov osmijeh nakon što shvate da su savladali gradivo, ponos koji su osjećali kada bi ostvarili dobar rezultat na natjecanjima i oduševljenje njihovih roditelja nakon školskih priredbi samo su dio lijepih uspomena koje pamtim.
No da bi posao učitelja i nastavnika bio što uspješniji, nužna je uska suradnja roditelja (ili staretelja) i njih. Bez toga je naprosto nemoguće da se dijete razvije u uspješnog pojedinca koji će znati kako se nositi sa svim izazovima koje će život prije ili kasnije staviti pred njega.
Susretala sam se s roditeljima koji bi tvrdili da je njihovo dijete anđeo, onima koji su forsirali uspjeh jer su i sami bili visokoobrazovani pa su jednako očekivali i od svoje djece, pa sve do onih koji su zdušno navijali nakon svake ispravljene ocjene i pokazivali stopostotnu podršku svome djetetu, ali i učiteljima.
Učenici u školi provode većinu svog dana pa je zato nužno da se ondje osjećaju ugodno, ali i da roditelji znaju što i kako njihova djeca rade, kako se ponašaju prema drugima, jesu li sretni. Kratki roditeljski sastanci nikako nisu dovoljni da bi se nekom roditelju podastrla čitava slika njihova djeteta.
Potrebni su česti dolasci na individualne informacije, no i izvan toga postoje neke stvari koje bi svaki roditelj učenika trebao imati na umu.
1. Vaše dijete ne mora biti savršeno
Iako brojna istraživanja govore u prilog tome da svako dijete u sebi krije veliki potencijal, to ne znači da će biti jednako uspješno na svim područjima. Pojedincima to uspijeva bez problema, no većina učenika ipak je prosječna. I to nije nešto zbog čega bi trebalo raditi dramu.
Pritisak koji dijete osjeća ako ga se prisiljava da stalno uči ili se bavi izvannastavnim aktivnostima koje ga ne zanimaju neće donijeti napredak. Umjesto toga potičite ga da se razvija u onome što voli. Primjerice, neki su učenici sjajni u sportu, drugima nema premca u umjetnosti, treći su pravi matematički genijalci. I jedno područje istinskog zanimanja i više je nego dovoljno za uspjeh.
2. Pratite napredak djeteta, a ne samo ocjene
Praksa pokazuje da se roditelji prečesto usredotočuju na ocjene umjesto na napredak djeteta. Dijete ne mora nizati odlične ocjene da bi bilo uspješno. Da, ocjene jesu presudne za upis u najbolje srednje škole, ali nikako ne određuju životni uspjeh. Mnogo je značajnije ako dijete pokaže napredak u nekom od nastavnih predmeta koji mu je predstavljao velik problem.
3. Razgovarajte s djetetom o školskom danu
Kada dijete stigne iz škole, pitajte ga kako je provelo dan, što je novo naučilo, što se događa u razredu, kako su njegovi prijatelji i slično. Takvi mali razgovori, makar u trajanju od nekoliko minuta, mogu vam dati dobru sliku o tome kako se dijete snalazi u školi.
Suradnja učitelja i roditelja presudna je za uspjeh djeteta.
Primijetite li da je dijete šutljivo ili na pitanje kako je bilo samo daje kratke odgovore, moguće je da nešto nije u redu. Naime, djeca se kod kuće i u školi vrlo često ponašaju potpuno drukčije. Dok je kod kuće možda riječ o mirnom djetetu, u školi ne mora biti tako, a vrijedi i obrnuto. Zato je konstantan razgovor nužan kako biste mogli naslutiti ako se u nekom trenutku događa nešto na što treba reagirati.
4. Potičite ga da što više čita
Čitanje je iznimno važno ne samo kada je u pitanju lektira nego i uspjeh u odraslom životu. Brojna su istraživanja pokazala da uspješni poduzetnici, profesori, znanstvenici, liječnici i drugi profesionalci redovito čitaju.
Da bi dijete steklo naviku čitanja, odvedite ga povremeno u knjižaru ili knjižnicu, dajte mu da odabere bilo koju knjigu po svome izboru koja neće biti dio lektirnog popisa. Potičite ga da čita i dječje časopise, napose one edukativnog karaktera, a nakon čitanja možete zajedno raspravljati o obrađenoj temi. Tako će dijete ujedno vježbati analiziranje i sintetiziranje teksta.
5. Smanjite vrijeme ispred ekrana
Pametni telefoni i drugi uređaji na svakome su koraku i nije rijetkost da već i učenici prvog razreda osnovne škole posjeduju vlastite mobitele. Iako je to u jednu ruku dobro jer u bilo kojem trenutku možete doći do svog djeteta, provođenju vremena pred svim vrstama ekrana treba pristupiti vrlo ozbiljno. Zato morate postaviti granice i držati ih se.
Također se preporučuje da umjesto toga odvedete dijete u prirodu. Boravak u prirodi, čak i u gradskome parku, dva sata tjedno značajno poboljšava zdravlje i blagotvorno djeluje na naš um i tijelo, a djetetu omogućuje i razvijanje motoričkih sposobnosti.
6. Vi ste najveći uzor svome djetetu
Nerealno je očekivati od djeteta da će biti sve ono što vi želite ako ste sami daleko od toga. Primjerice, ako sami nikada ne posežete za knjigom te vas dijete zaista nikada nije vidjelo kako čitate, ne možete očekivati da će samo veselo prionuti na čitanje. Jednako je i s boravkom u prirodi i svime ostalim. Djeca uče po modelu, odnosno kopiraju ponašanje svojih roditelja, i to nesvjesno. Zato je nužno da im budete uzor.
7. I učitelji su samo ljudi
Iako su djeci često i učitelji uzori, i oni su samo ljudi. Nerijetko se može čuti kako je učiteljski posao zapravo poziv. Iako je to u nekoj mjeri točno jer naprosto ne može bilo tko raditi u razredu, unatoč diplomi, učiteljima je ovo posao i način osiguranja sredstva za život.
Baš kao i svi drugi, i oni imaju svoje dobre i loše dane, svoje privatne probleme, svoje obitelji, zdravstvene tegobe, ali i slobodno vrijeme u kojem prestaju biti na raspolaganju roditeljima. Poštujte to. Jedino se tako može stvoriti skladna veza onih koji su najvažniji u životu djeteta – roditelja i učitelja.