Psiholozi to zovu „antisocijalnom kaznom“ ili „izuzećem zadušnih baba“.
“Zadušna baba” je čudan izraz. Na radnom mjestu, na primjer, to je etiketa koju lijepimo ljudima koji – pa, koji najbolje sarađuju sa svojim kolegama. Oni velikodušni i manje nego bezobzirno takmičarski nastrojeni često bivaju omalovažavani kao „zadušne babe“. Kao da kod toga kada si fin postoji nešto očigledno, uvrjedljivo pogrešno.
Zbog čega onda ljudi toliko žarko žele da mrze zadušne babe? Nova studija sugeriše da je u pitanju konkurentska taktika – koju ljudi mogu da primjenjuju, a da toga nisu u potpunosti ni svjesni. Mislite o tome na sljedeći način: ako se nadmećete oko toga da postanete partner (kada je u pitanju dejting, ili posao, recimo), vaša sposobnost da sarađujete vjerovatno će biti važan kriterijum. Niko ne želi da bude partner s nekim sa kime ne može da se slaže. I da biste stekli najboljeg partnera, želite da djelujete što je kooperativnije moguće. Ili – s druge strane – možete da posijete sjeme sumnje o konkurenciji, nagovještavajući da kod njene očigledne finoće postoji nešto sumnjivo. Drugim riječima, možete da ih označite kao zadušne babe.
„U većini slučajeva, volimo kada dobri momci budu nagrađeni, a loši momci dobiju ono što im sljeduje“, kaže Pat Barkli, profesor Univerziteta Guelfa i koautor studije. „Ali ponekad dobri momci također bivaju kažnjeni. Ili dobre momke kritikuju“.
Ovo djeluje neintuitivno, ali to je fenomen koji se uočava u svim poljima – u ekonomiji i socijalnoj psihologiji – i u različitim društvima, kaže Barkli. To se zove „antisocijalna kazna“, ili „izuzeće zadušnih baba“ – kritika usmjerena na nekoga zbog toga što je navodno isuviše kooperativan. To se izgleda najčešće dešava kada se ljudi nadmeću oko statusa partnera, i prema novoj studiji, to je način da se umanji njihova konkurentska prednost. Time se ne uzdiže osoba koja etiketira, ali može da uspije da ponizi onoga ko djeluje isuviše kooperativno – suviše je dobro da bi bilo istinito.
„To se može sumirati rečenicom, ’Hej, čoveče, ti činiš da ja izgledam loše’“, kaže Barkli. A umjesto da se potrudi da bude bolji, konkurent koji gubi poseže za etiketom „zadušne babe“