Prvog dana jula 2004. godine zauvijek je prestalo da kuca srce jednog od najčuvenijih glumaca u historiji kinematografije, Marlona Branda. Sudbina mu je podarila 80 godina i tokom tog vremena uspio je da uradi veliki broj gluposti, napravi nekoliko remek-djela, dobije jedanaestoro djece i umre kao zagonetka.
Pošto je bio vječiti buntovnik, mlađim generacijama više je poznat po skandaloznim napisima u tabloidima, ismijavanjima u kasnim emisijama na TV zbog pretjerane gojaznosti, nego po onome što je bio: zaista revolucionarno prisustvo koje je prošlo kroz američku pop-kulturu kao munja na dvije noge.
Poslije uspjeha prvih uloga, mnogi su pokušavali da proniknu u fenomen Branda, a holivudski establišment ga nikada nije potpuno prihvatio. Ranih 50-ih od filmskih zvijezda se očekivalo da budu uzori glamura kad se pojave na javnom mjestu. A on je svuda išao u majici s kratkim rukavima i farmerkama. Često su ga viđali kako se vozi Bulevarom sumraka u kabrioletu, a na glavi ima strijelu koja je bila tako prikačena da ste imali utisak da mu je probola glavu!
Naučio je da udara u tam-tam, grubo razgovara s uticajnim producentima i kritičarima, na sva zvona trubi da se bavi filmom samo zbog novca. U to vrijeme je već odigrao Stenlija Kovalskog iz ‘Tramvaja zvanog želja’ na sceni i filmu, okitio se ‘Oskarom’ za ulogu ‘Na dokovima Njujorka’ i ubjedljivo odglumio vođu bande motociklista u ‘Divljaku’, kao i meksičkog revolucionara u ‘Viva, Zapata!’.
Prošle su pedesete i šezdesete i želja da se shvati Brando polako je opadala. Svi su se sjećali da je on genije, da ima ‘Oskara’, da je spavao sa Merilin Monro, bez obzira na to što je cijeli život više volio Indijanke, Vijetnamke, Tahićanke i žene zlataste puti. Njegovi biografi često navode incident na snimanju filma ‘Pobuna na brodu Baunti’ kada se Brando zatvorio u bungalov sa nekoliko Tahićanki, a kada je najzad izašao da snima, nije mogao da se sjeti nijednog retka iz scenarija. Režiser je dobio nervni slom, a Marlon ženu Tahićanku, vlastiti atol i srušenu reputaciju.
Brandov trijumf se nastavio i 70-ih u ‘Posljednjem tangu u Parizu’. Za taj film glumac je rekao da nije razumio o čemu se u njemu uopšte radi i da je siguran da ni sam Bertoluči to ne zna.
Od tada je sve krenulo nizbrdo. Uloge u lošim filmovima. Tragedija u porodici: sin Kristijan dospijeva u zatvor zbog ubistva vjerenika svoje polusestre Čejen; samoubistvo narkomanke Čejen u nastupu depresije. Finansijski problemi, problemi s težinom – ponekad bi dogurao do 130 kilograma i tada je plaćao posluzi da zaključava frižider. Bez obzira na bezbroj spletki i mnogo uloga, uprkos sjajnim ili oprečnim kritikama, Brando je ipak bio i ostao zagonetka, lice iz sjenke iz ‘Apokalipse sad’.
Izvor: blic.rs