Pokloni koje dobijamo često znaju da nas zavaraju, pogotovo oni u partnerskim odnosima. Razna osjećanja i očekivanja mogu da naprave pravu zbrku. Predstavljamo vam savjete kada i kako treba poklanjati partneru.
Nekoliko studija bavilo se time na koji način pokloni i poklanjanje utiče na vezu. Na primjer, istraživanje iz 1993., koje su sproveli Belk i Kun, je pokazalo da su razlozi poklanjanja najrazličitiji – od čiste transakcije do emocionalne naklonosti. Muškarci češće poklanjaju nadajući se da će dobiti nešto za uzvrat, najčešće seks, dok žene poklanjaju najčešće zbog emocionalne naklonosti, navodi se u istoj studiji.
Istraživanje sprovedeno 2000. godine (Hang i Ju) imalo je za cilj da otkrije ulogu poklona u razvoju i održavanju odnosa tokom dužeg vremenskog perioda. Dobijeni rezultati su pokazali da pokloni mogu poboljšati, ali i pogoršati odnos, u zavisnosti od učestalosti i od faze u kojoj se par nalazi. Umjereni i vremenski dobro raspoređeni pokloni, utiču na dobro raspoloženje i pomažu jačanje veze. Nasuprot tome, učestalo ili veoma rijetko poklanjanje, izaziva negativna osjećanja koja mogu uzdrmati vezu.
Čini se da poklanjanje mnogo više dobija na značaju u kasnijem stadijumu veze nego na početku. Takođe, darovanje može predstavljati pokušaj da se prevaziđu postojeći problemi u partnerstvu.
Kada i kako treba poklanjati?
Koristeći rezultate sprovedenih istraživanja, možemo dati opšte smjernice za poklanjanja u partnerskom odnosu, budući da se poklon razlikuje u zavisnosti da li ga darujete novom partneru na početku veze ili dugogodišnjem partneru.
Na početku veze, poklanjanje je obično više od obične transakcije. U ovoj fazi veze, muškarci uobičajeno kupuju raskošne poklone kako bi razbuktali vezu. Ovaj način darovanja može pružiti davaocu dobar osjećaj, ali sasvim sigurno neće imati planirani efekat na primaoca. Naprotiv, skupi pokloni u ranom stadijumu veze mogu izazvati sumnju kod drugog partnera, može se javiti osjećaj obaveze da se oduži i nagovještaj mogućeg pokušaja manipulacije.
Dakle momci, velike poklone sačuvajte za kasniji stadijum veze. Poklon treba da bude relativno jeftin i osmišljen na osnovu vaših saznanja i osjećaja. Ako želite da povećate bliskost i privlačnost, najbolje je da kupite karte za uzbudljive i stimulativne aktivnosti u kojima ćete zajedno učestvovati. Zajednička uzbuđenja mnogo više povećavaju strast nego skupi pokloni.
U dugim vezama, pokloni su najčešće odraz emocija. Takvi pokloni su izraz ljubavi jedne strane, bez očekivanja neposrednog uzvraćanja. Fizička dimenzija poklona treba da bude u skladu sa osjećanjima. Povremeni pokloni u kasnijoj fazi veze mogu samo uticati na boljitak. Ako to suprotna strana ne cijeni, ond ne bi trebalo da rasipate novac.
Izvor: Zdrava i moderna