Greta Garbo.
Merilin Monro.
Marlen Ditrih.
Džoi DiMadžio.
Marlon Brando.
Džejms Din.
Grejs Keli.
Džin Harlou.
Džin Keli.
Fred Aster.
Džindžer Rodžers.
Rita Hejvort.
Loren Bakol.
Ketrin Hepbern.
Lana Tarner.
Beti Dejvis.
Šta je to što spaja navedene velikane starog Holivuda i šou biznisa? Osim ogromne popularnosti, to je svakako pjesma koja je i obilježila, skoro pa četrdeset godina dugu, karijeru neprikosnovene kraljice popa, Madone, “Vogue”.
Šta reći o ženi o kojoj se tako mnogo zna? Ženi koja je diktirala trendove, zarađivala milione, postavljala i obarala rekorde, ženi koja je uvijek u centru nekog skandala. Gordoj lavici koja je nesavršeni perfekcionista. Majci koja ne odustaje od turneje ni u “poznim” godinama. Kraljici pop muzike. Eh, mnogo toga. Krenimo redom.
Kada dođete u Njujork sa nešto manje od četrdeset dolara u džepu, prateći svoje snove, mnogo toga može poći po zlu. Tako je bilo i sa Madonom. Želja da postane slavna plesačica bila je jača od svega. Međutim, sam razvojni put najprodavanije zabavljačice svih vremena nije bio nimalo lak. Već nakon par dana, shvatila je da će morati mnogo da radi i uči. Da očvrsne. Da postane debelokožac, jer samo tako može postići ono što je zacrtala.
Radeći kao plesačica za druge izvođače, upoznala je i započela ljubavnu avanturu sa muzičarem Denom Gilorijem, a s kojim je osnovala rok bend “Breakfast Club”. Madona je pjevala, svirala gitaru i bubnjeve, a bend se veoma brzo i raspao. Ubrzo nakon toga, osniva bend “Emmy” sa momkom Stivenom Brejom. Njih dvoje su zajedno komponovali dens pop pjesme koje su dospjele do, tada dosta popularnog, di džeja (i muzičkog producenta) Marka Kaminsa. Upravo ovaj čovjek je zaslužan za početak Madonine karijere, jer je upoznao sa čelnim ljudima “Sire Records” (izdavačka kuća u vlasništvu “Warner Bros Records-a”).
Madonin prvi album nosi naziv prema njenom imenu, “Madonna”. Iako je dosta ljudi mislilo kako joj je to umjetničko ime, zapravo je riječ o njenom pravom imenu. Da budemo precizniji – Madona Luiza Čikone. Ipak, vratimo se prvom albumu, a koji je dospio na osmo mjesto “Billboard Hot 200” top liste. Album je iznjedrio pet singlova, od kojih je najznačajniji i najpopularniji “Holiday”. Prvi Madonin singl nosi naziv “Everybody” i bio je veoma popularan klupski hit.
Kako je postajala poznatija tadašnjoj javnosti, tako je lagano postajala i ikona stila. Da se razumijemo, osamdesete su bile sve samo ne godine kada se mnogo pažnje polagalo na stil, ali ležerni treš koji je Madona propagirala veoma brzo je postao popularan: topovi od čipke, suknje preko helanki, mnoštvo narukvica, kosa tako natapirana da bi se od nje odbila i raketa zemlja-zemlja i, nezaobilazna, religijska obilježjla, u prvom redu krstovi. Da, osamdesete i moda. Ne ponovilo se.
1984. godina za Madonu je bila jako uspješna. Izdavanjem albuma “Like a Virgin” postaje popularna širom svijeta, ali tada dolaze i mnogobrojne osude, u prvom redu od čelnika katoličke crkve. Da, katolička crkva je pop kraljicu tri puta ekskomunicirala. Naravno, ona se baš strašno nasekirala oko toga. Zapravo, dan danas nije prestala da koketira sa vjerskim obilježjima i simbolima. “Like a Virgin” je, tada, prodan u preko dvanaest miliona primjeraka, a istoimena pjesma bila je prvi Madonin broj 1 singl na Billboard Hot 100 (Hot 100 mjeri prodaju singlova, a Hot 200 prodaju albuma). Pjesmu je izvela uživo na prvoj dodjeli MTV nagrada, obučena u vjenčanicu, čime je samo dodatno uzburkala strasti i šokirala puritance širom svijeta.
Kontroverze na dodjelama MTV nagrada, ali i uopšteno, Madoni nisu nepoznanica.
Poljubac sa Britni Spirs i Kristinom Agilerom? Da, uradila je i to. Javno propagiranje i zalaganje za prava LGBT zajednice, kada su to radili veoma rijetki? Da, jeste.
Veze sa mnogobrojim ličnostima i neuspjeli brakovi? I te kako.
Voren Biti, Majkl Džekson, Denis Rodman, Karlos Leon… Prvi brak je imala sa glumcem Šonom Penom. Brak koji su obilježile svađe i tuče. Ipak, dan danas tvrdi kako je upravo Pen bio i ostao ljubav njenog života. Upoznala ga je na snimanju spota za pjesmu “Material Girl” i nedugo nakon toga su se i vjenčali, 1986. godine.
Gluma i Madona? Te dvije stvari nikako ne idu skupa, što je i dokazala ulogama u filmovima poput: “Očajnički tražeći Sjuzen”, “Njihova liga”, “Šangajsko iznenađenje”, “Dik Trejsi”, “Četiri sobe”, “Umri drugi dan”… Ipak, za ulogu u mjuziklu Evita dobila je prestižnu nagradu Zlatni globus, a pjesme iz filmova Dik Trejsi (“Sooner or Later”), Evita (“You Must Love Me) i Ostin Pavers: Špijun koji ne hvatao (“Beautiful Stranger”) nagrađene su Oskarom kao najbolje pjesme iz filma/mjuzikla.
Najveću “uvredu” koju je nanijela katoličkoj crkvi bilo je zbog spota za pjesmu “Like a Prayer”, sa istoimenog albuma. I ne samo to – par dana prije objavljivanja spota, snimila je reklamu za Pepsi, a koji je naplatila (tada!) pet miliona američkih dolara. Pepsi reklamu nikada nije pustio u javnost, bar ne na male ekrane. Zašto? Iz prostog razloga, jer su čelnici pomenute kompanije strahovali da će navući sebi na vrat loš publicitet usljed spota “Like a Prayer”, a u kojem Madona “očijuka” sa crnim Isusom (da, Isusa je glumio crnac) i igra ispred krstova koje guta plamena buktinja. Brižna katolička crkva odrekla je se po drugi put, da svima bude jasno. Pravoslavna i protestantska se nisu miješale, ali imamo osjećaj da bi bila spaljena na lomači, da kojim slučajem jesu progovorile o ovoj kontroverzi.
Želja da se o njoj priča i da uvijek bude u centru pažnje Madonina je jedina droga.
Knjiga “Sex”, u kojoj se pojavljuju eksplicitne fotografije, S&M sprave i scene seksa, smatra se jednim od vrhunskih skandala u svijetu pop muzike. Najzanimljivije je što su svi primjerci knjige rasprodani par dana nakon njenog izlaska – već prvog dana prodano je preko 150 000 primjeraka. Strastveni fanovi i kolekcionari i danas pokušavaju da dođu do primjerka, a cijena knjige se kreće (na “ebay-u”) između 600 i 1 400 američkih dolara (u zavisnosti od očuvanosti).
Krajem osamdesetih i početkom devedesetih počinje sveopšta pomama za kraljicom popa, što zbog kontroverzi što zbog muzike. Klasik “Vogue”, sa saundtreka za film Dik Trejsi, “I'm breathless”, pomeo je sve pred sobom. Možemo reći da je to i jedan od njenih nauspješnijih hitova po kojima će biti zapamćena. Opet, kontroverzni spot za pjesmu “Justify my Love”, koju je napisao Lenny Kravitz, naišao je na odbijanje kod najvećeg muzičkog tv medija u to vrijeme – MTV-a. Spot je bio zabranjen. Ipak, pjesma je bila broj jedan, kako u SAD-u tako i u mnogobrojnim zemljama svijeta.
U prvoj polovini devedesetih godina prošlog vijeka, u jednom trenutku se činilo da je i ona pretjerala. Totalno. Gostovanje kod Dejvida Letermana gdje je, tokom intervjua, bez imalo stida koristila riječ “fuck” kako joj se dalo, ali i nagovaranje Letermana (koji se, pomalo, našao u nebranom grožđu) da pomiriše njene gaćice koje mu je poklonila. Svijetu je bilo dosta Madone. I svi su predviđali da je došao kraj njenog prevlasti na muzičkoj sceni. O, kako samo nisu bili u pravu…
Devedesete su Madoni bile još plodonosnije od prethodne dekade. U svim sferama. Postala je majka po prvi put (i ona je dobila svoju Lolu!), mjuzikl Evita, u kojem je glumila, bio je veoma hvaljen, izdala je album “Ray of Light” koji su podjednako kitili lovorikama i publika i kritika, osnovala je izdavačku kuću “Maverick Records” (ista je izdala album kanadske pjevačice Alanis Moriset – “Jagged Little Pill”), turneje su joj bile rasprodane…
A Madonin koncert je pravi spektakl. Za sva čula. Ukoliko ste bili bar na jednom njenom koncertu, jasno vam je o čemu pričamo. Ako ipak niste uspjeli, reći ćemo vam samo ovo: to nije žena, to je zmaj od žene! Sve je dovedeno do perfekcije, čak i najsitniji detalji. To je žena koja ništa ne prepušta slučaju i koja ništa ne radi površno ili samo da bi bilo odrađeno. Nevjerovatno iskustvo koje rado preporučujemo svima. I, da, još i ovo: ušla je u Ginisovu knjigu rekorda baš zbog turneja. Prvi put s turnejom “The Confessions Tour”, drugi put je oborila rekord koji je sama postavila i to turnejom “Sticky & Sweet Tour”. Naravno, rekord koji već duži niz godina drži je titula najprodavanijeg ženskog izvođača svih vremena.
Početkom novog milenija izdaje i novi album, “Music”, koji je za samo deset dana prodan u četiri miliona primjeraka. Brak sa britanskim režiserom, Gaj Ričijem, krunisan je vjenčanjem u Škotskoj, 2000. godine. Upravo Gaj Riči je i režirao spot za pjesmu “What it Feels Like for a Girl”, a čije je emitovanje bilo zabranjeno na muzičkim kanalima MTV i VH1, zbog scena nasilja. 2002. godine je pjevala i samom Džejms Bondu, naslovu numeru za film “Umri drugi dan” (“Die Another Day”).
2003. izdala je album “American Life”, a koji je prošao jadno. Tek četiri miliona primjeraka je prodano, iako je direktno dospio na sam vrh Billboard Hot 200 liste. Kao glavna tema na ovom albumu isprepliću se američko društvo, slava, novac, hipokrisija. Amerikancima se nije svidjelo što ih kraljica popa “proziva” zbog načina života, a posebno ne zbog rata u Iraku. Mediji su je prozvali, skoro pa, izdajnikom, jer nije nimalo patriotski prišla tadašnjim dešavanjima na američkom tlu (a ni iračkom, dabome). Spot za istoimenu pjesmu bio je zabranjen pa je napravila i drugi, u kojem je obučena u uniformu američke vojske, a iza nje se mogu vidjeti sve zastave svijeta (i BiH zastava, jer smo i mi dio svijeta). “Re-Invention Tour”, s kojom je obišla sjevernoamerički kontinent i “staru damu” (Evropu), a koja je služila u svrhe promocije gore pomenutog albuma, donijela joj je zaradu od 125 miliona dolara, što je ujedno bila i najprofitabilnija turneja 2004. godine.
Nakon ovog neuspjelog albuma, Madona se vraća u velikom stilu. Tačnije, u disko stilu. Deseti studijski album, “Confessions on a Dance Floor”, debitovao je na prvom mjestu u na svim većim tržištima u svijetu (SAD, Kanada, Velika Britanija, Njemačka, Australija, Brazil…), a najavni singl, “Hung Up”, samo je učvrstio njenu poziciju neprikosnovene kraljice pop muzike. Singl obilježava i sempl pjesme švedske grupe Abba, “Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)”, za koji je Madona, bukvalno, preklinjala Benija i Bjorna da joj odobre njegovo korištenje. Sam singl dospio je na broj jedan u 46 zemalja u svijetu i Madoni donio još jedno mjesto u Ginisovoj knjizi rekorda – do tada, to nikome nije uspjelo da uradi.
“Confessions Tour” bila je najprofitabilnija turneja jednog solo izvođača u istoriji. Zaradila je vrtoglavih 195 miliona američkih dolara, a preko milion ljudi je uživalo u novim i starim hitovima kraljice popa.
Bitno je spomenuti i to da se Madona rado odazivala humanitarnim akcijama. “Live Aid” i “Live 8” koncerti su na kojima je nastupala, a kao i svaki holivudski superstar, kojeg nije briga šta se dešava u rodnoj Americi već negdje drugo u svijetu, tako je i ona počela da pomaže afričkim zemljama. Prije svega maloj i siromašnoj državi Malavi koja se nalazi na jugoistoku Afrike. Finansirala je izgradnju bolnica, škola i sirotišta u pomenutoj zemlji, a u njoj je usvojila i dvoje djece.
Na drugu najprofitabilniju turneju solo izvođača (kao i drugu najprofitabilniju turneju u muzičkoj istoriji), “Sticky & Sweet Tour”, krenula je 2oo8. godine, a zaradila je 408 miliona američkih dolara. Turneja je trajala godinu dana, bila je i u našem komšiluku (Budva i Beograd) te je promovisala njen jedanaesti studijski album, “Hard Candy”. 2008. godine razvela se i od Gaj Ričija te je dobila starateljstvo nad njihovim sinom, Rokom. Najavni singl sa albuma, “4 Minutes”, bio je duet sa Džastinom Timberlejkom, a ujedno i njen 37. singl u top 10, na Billboard Hot 100, čime je srušila rekord koji je držao Elvis Prisli.
S obzirom da je osoba koja je ovisna o vježbanju, nije nimalo čudilo kada je ušla u još jedan poslovni poduhvat. Naime, u većim svjetskim gradovima otvorila je teretane, pod nazivom “Hard Candy Fitness”, a koje su prilično profitabilan biznis.
Jeste li znali da je Madona pisala i knjige? Tačnije, knjige za djecu? Dušebrižnici će zakolutati očima, ali kraljica popa je napisala i pet dječijih knjiga pod nazivom “English Roses”. Radnja se dešava u Londonu, a oslikava živote pet londonskih školarki i njihove probleme. Knjige su prevedene na trideset jezika te se mogu kupiti u sto zemalja.
“MDNA” je album koji je izašao prije pet godina, a u svrhu promocije (osim turneje koja nosi isti naziv), Madona je nastupila i na Superboulu (finalna utakmica američke fudbalske lige, jedan od najgledanijih sportskih događaja u SAD-u). Sama turneja bila je pun pogodak, a sa zarađenih 305 miliona američkih dolara bila je i najprofitabilnija turneja 2012. godine.
Marta 2015. godine, Madona izdaje album pod nazivom “Rebel Heart”. Naravno, opet je bilo kontroverzi: hakeri su joj pokrali pjesme šest mjeseci prije objave albuma i svi demo snimci su pušteni na internet. Madona je to uporedila sa “terorističkim činom”, na čemu su joj zamjerili i javno mnenje, ali i kolege muzičari. Ipak, kritika je ovaj album proglasila njenim najboljim radom od albuma “Ray of Light”, a turneja koja je promovisala album obišla je 24 zemlje i, po prvi put nakon 25 godina, Australiju. Turneja je bila uspješna, ali ni blizu kao prethodna – zaradila je 165 miliona američkih dolara. Po prvi put, nakon mnogo godina, mogli smo uživati i uz njene stare hitove, od “Like a Virgin” do “Deeper and Deeper”. Mnogi su pomislili da je ovo i njena oproštajna turneja, upravo zbog repertoara. Ipak, poznavajući koliko ova žena želi da bude slavna – čisto sumnjamo.
Na kraju, šta još reći?
Možete je voljeti ili ne, poštovati ili ismijavati joj se na društvenim mrežama, ali jedna stvar je sigurna: Madona je imala, ali i dan danas ima, ogroman uticaj na svijet muzike. Kraljica popa se ne predaje tako lako i sigurno neće svoj tron prepustiti bez borbe. Možda bi i trebalo da to uradi, s obzirom na njene godine, ali činjenica je da je to žena zmaj kojoj je slava najveća i jedina droga.