Intelektualno vlasništvo je osjetljivo pitanje. Toliko osjetljivo da se u svakoj razvijenoj zemlji reguliše zakonom, pa se zlouporaba tuđih ideja ili zarađivanje na istima smatra krađom.
Ipak, mnogo je onih koji biraju lakši način i kopiraju tuđe magistarske radove, marketinške slogane, stihove, melodije, recepte i zapravo sve ono što valja. Isto vrijedi i za modnu industriju gdje je pitanje kopija posebno kompleksan problem.
Sve to zapravo i ne treba čuditi. Još je davnih dana Coco Chanel izjavila kako „moraš biti spreman na kopije, ako si originalan“. Pritom je ipak mislila na bezazlene krojačice koje su po pristupačnijim cijenama nudile dizajn sličan njenom. Chanel je od početka bila prava trendseterica i ponosno primjećivala kako svi nose njene sakoe bez kragni ili s džepovima. I dok nije imala ništa protiv takvog imitiranja, vjerne kopije svojih kreacija smatrala je krađom, a njihove autore nemilosrdno sprovodila na sud.
Isti princip vrijedi i danas. Praćenje trendova je jedno, a prodavanje nevjerojatno vjernih kopija nešto sasvim drugo. I dok mnogi veliki brendovi zbog povrede autorskih prava po sudovima povlače brojne plagijatore, neki smatraju kako bi apsolutna zabrana i iskorjenjivanje kopija bilo pogubno za industriju.
Činjenica je da se na tržištu brze mode vrti ogroman novac baš zbog toga što high-street nudi jeftinije, ali prilično autentične, verzije kreacija iz high-fashion arene. I baš zato što nude prepoznatljiv dizajn po pristupačnim cijenama, ovi lanci ostvaruju enormne prihode. Stati na kraj njihovom čestom kopiranju renomiranih modnih kuća, značilo bi oštetiti industriju za miloune i miloune dolara prihoda, i posljedično – pad proizvodnje, otpuštanja radnika i zatvaranje prodavnica. Zaista bi bilo naivno misliti kako će milijarderi na vrhu piramide dozvoliti da se tako nešto dogodi.
No, nije problem samo u tome. Iako su pojedini modeli pristupačnih brendova slika i prilika kreacija s pariških ili londonskih pista, takvo što je na sudu teško dokazati. Dizajneri neprestano posuđuju jedni od drugih i međusobno se inspiriraju. Kako odrediti gdje prestaje inspiracija, a počinje krađa?
Uprkos tome, u SAD-u se sve glasnije lobira za strožije zakone o zaštiti autorskih prava. Ako se isto ostvari, prognozira se kako će to uveliko promijeniti današnji modni ssistem. Jer high-street se izgradio upravo kroz preslikavanje trendova po pristupačnim cijenama. Oduzme li im se to pravo, izgubit će se i njihov pravi smisao. Zbog toga se, barem ovako izdaleka, čini da je vjerovatnost za promjenu vrlo mala. Dozvola za kopiranje teško da će se ukinuti.
Izvor: Elle.hr