Drage moje dame, ovosedmičnu temu sam izabrala krišom- po uzoru na svoja dva omiljena dizajnera, ukoliko se ne raspričam i završim na fantastičnom Oscar De La Renti! Yves Saint Laurent, o kojem sam prethodno pisala u temi ‘Rock-Chic’, čija kompanija ‘Saint Laurent’ više nema na čelu Hedi Slimane-a; nego jučer najavljenog novog dizajnera, Anthony Vaccarella definitivno jedna je od modnih kuća koja potpisuje sklop bijele i crne. Još jedan neobičan izbor kompanije koja potpuno mijenja imidž građen decenijama, na čelu sa Pierre Bergeom, Saint Laurentovim bivšim poslovnim i ljubavnim partnerom, jeste upravo izbor ovog dizajnera da nastavi njihov put. No, da ne dužim, prelazim na ono što vas zanima!
Black and white – monohromična skala, vječna elegancija i slava mnogih dizajnera.
Vratimo se mi mojoj ubjedljivo omiljenoj dizajnerici svih vremena, nezamjenjivoj Gabrielle Coco Chanel. Ženi koja je izmislila koncept svetog spoja crne i bijele u modi. Netko tko je imao naviku reći ”Black and white together- because one cannot exist without the other, because they are the signature of Chanel” ili u prevodu”Crna i bijela skupa- jer jedna ne može preživjeti bez druge, jer one su potpis Chanela”. Često je rečeno da je Gabrielle inspiraciju za b&w čuvenim tweed kostimom i ‘bi-colored’ cipelama dobila još od dana djetinstva provedenog u Aubazine sirotištu u Corrèzu gdje je nju i njenu sestru ostavio otac kada je imala manje od 10 godina. Naravno, ne mogu zaboraviti ni da je samo platno koje je Chanel koristila za svoje kostime, dobilo naziv ”Chanel tweed”.
Ova modna ikona, imala je nekoliko boja koje su je opisivale, ali tu priču možete pogledati ovdje: https://www.youtube.com/watch?v=TaCdAscgpU0 , na videu rađenom pod budnim okom glavnog dizajnera Maison Chanel, Karl Lagerfelda. Danas mi je cilj da vam ispričam jednu neobičnu priču koju u potpunosti rijetko tko zna, samo onaj tko je zaista posvetio mnogo vremena studirajući hrpe literature i pisanih spomena o Mademoiselle Chanel.
Počnimo samo od tog naziva – Mademoiselle Chanel. Nekima od vas odmah naumpada parfem istoimene kuće, međutim iza ovoga se krije jedna, ili ipak dvije tužne ljubavne priče Coco Chanel. Nikada udata, vječita ljubavnica i uvijek misteriozna, čak rečeno pomalo i praznovjerna – neobičan sklop dame i avanturiste, pogotovo za doba u kome je živjela. Samim time, dolazi taj nadimak ”Mademoiselle” koji se inače koristi za mlađe, neudate dame i s godinama preraste u ”Madame”, što Gabrielle nikada nije doživjela.
Godina 1910: Gabrielle je ludo zaljubljena u Arthur ”Boy” Chapela, svoju prvu i najveću ljubav koju gubi u posrednoj budučnosti, radnja sa šeširima pod imenom ”Chanel Modes” se otvara na Pariškoj lokaciji 21 Rue Cambon. Zaluđene Chanel šeširima, Francuskinje kupuju, kupuju i kupuju! Pomoću financijske pomoći svoje velike ljubavi, Chanel otvara i prvi butik odjeće. Već se nalazimo u 1913 u Deauvilleu- šik sportskom rezortu koji je otvorio vrata velikih zarada za ovu mladu dizajnericu. Vrijeme leti vrtoglavo te se otvara još jedan butik, 1918te godine u Biarritz-u, koji se nažalost 1939 zatvara zbog rata te danas na istoj lokaciji stoji jedna skromna knjižara i ništa ne posjeća na korijene ovog giganta modne industrije. Iste godine, otvara se i drugi butik u Parizu, tek 10 brojeva niže od prvog, 31 Rue Cambon- Chanel osvaja modnu scenu. Na istoj lokaciji, u samom centru Pariza, nedaleko od Louvre-a nalazi se stan od Coco Chanel. Ona vodi svoje modne kuće bez straha, inovativno i hrabro osmišlja načine na koje žena može dobiti na slobodi.
Arthur Chapel i Coco Mademoiselle
Moda u Deauville-u. Prva couture radnja Coco Chanel. Sportske ”Mornarske pruge i hlače” su postale popularne.
31 Rue Cambon – Prvi butik odjeće Chanel u Parizu. Otvoren 1918. godine
Gore spomenuti Pierre Berge jednom je rekao ”Chanel je ženama dala slobodu, Yves (Saint Laurent) im je dao moć”. I stvarno je upravu. Tako je i bilo. Brzim rastom u njenim prihodima, i sama dizajnerica postajala je sve inovativnija, više nije moda diktirala šta će ona da prodaje, ona je diktirala od čega će moda da se sastoji. Već 1925. godine osmišljen je znak, poznata dva slova ”C” zaključana u različite strane. Diskutabilno je odakle ovaj znak dolazi, neki kažu da je Coco pokupila mustu koja se osijavala na kroz prozore sirotišta u kome je odrasla, neki kažu da ju je pak vidjela kada je posjetila prijateljicu Irène Bretz 1923. godine u novostečenom dvorcu ” Château de Cremat ‘’ čiji logo neodoljivo liči na ono po čemu danas najviše poznajemo kuću Chanel. No, ipak, ja biram da vjerujem da je istinita priča po kojoj je Coco na ovaj način zauvijek zaključala ljubav između sebe i Arthura, ‘’Chanel & Chapel’’, dva vječna C.
Chanel logo- kreiran 1925. godine
Prozori sirotišta u kojem je Coco odrasla
Sirotište Crkve od Aubazina u Corrèzi, centralnoj Franuskoj
Château de Cremat dvorac – u vlasništvu njene prijatljice Madame Bretz
Logo dvorca CDC
Ova Pariška dama bila je vrlo samo-kritična. Posljednjih 37 godina svog života provela je u apartmanu u Hotelu Ritz, jednom od najpoznatijih svjetskih elitnih odredišta. Napravila je svoje carstvo i potpuno uživala u plodovima. 1971. Godine tamo je i umrla. No, njena legenda još živi. Živi u Chanel No.5 parfemu, za koji je vjeruje da je oblik čepa na boci upravo inspirisala arhitektura Hotela Ritz. Živi njen duh u potpuno netaknutoj atmosferi apartmana na broju 31. Rue Cambon, gdje se nalaze vrtoglave stepenice obložene ogledalima na kojima je Coco sjedila na 5. Stepeniku od kraja (praznovjerno vjerujući da je to njen sretni broj) ; te gledala kako manekenke hodaju postavljenom pistom ispod. Na ovaj način,ona je mogla da vidi reakciju novinara, ali oni nisu mogli da vide nju.
Hotel Ritz- prije renoviranja u 2012. godini
Originalni Parfem No.5 Chanel
Chanel na stepeništu neposredno prije modne revije
Duh Chanel kuće živi i u svakoj kolekciji koju predstavi Karl Lagerfeld, u svakom cvijetu ‘’Camelia’’ koji je zašiven na tweed odijelo a predstavlja kinesku ružu koju je Boy poklonio Gabrielle dok su bili mladi i zaljubljeni. Njen odraz viđen je u svakom dugmetu sa znakom lava, koji je bio astrološki znak Gabrielle Chanel I čiju je statuu do smrti držala pored kreveta, neposredno pored svojih makaza i cigareta. Nekada je i sama Coco zašivala upravo dugmad sa znakom lava na sva svoja odijela, vjerujući da on čuva onu koja ga nosi, te se po ovome vrlo često može raspoznati originalno vintage Chanel odijelo.
Cvijet Camelia
Camelia ugravirana u drvenom panelu u apartmanu Chanel; Originalna dugmad sa glavom lava – Gabrielle Chanel
Statua lava iz stana Coco Chanel
Naravno, postoji još mnogo stvari koje je Coco izmislila, počevši od samog lanca na torbi- bez kojeg nam je danas nezamisliv život. Ona je bila praktična – priča ide da je jednog dana prije te 1955. Godine kada je osmislila svoju čuvenu ‘’2.55’’ torbu jednostavno odlučila da joj je dovoljno nepraktičnih danas nama poznatih kao pismo-torba. ‘’Dotužilo mi je da nosam torbe po rukama I da ih gubim, pa sam dodala lanac i nosila ih na ramenu’’. No, kao i obično kod Gabrielle ništa nije bilo slučajno: upravo taj lanac tu se nalazio jer je neodoljivo posjećao na kajševe redovnica iz sirotišta, poznata mustra ‘’quilt Chanel’’ koja je urezana u koži svake 2.55 torbe tu je da ju uvijek sjeti na njenu veliku ljubav prema konjima i dječkima koji su ovakve outfite nosili u štalama. Unutrašnjost boje trule višnje bila je boja uniforma koju je nosila kao dijete u školu, dok se za prednji džep pričalo da se nalazi tu da bi Mademoiselle krila ljubavna pisma a u zadnjem džepu torbe nosila keš. I tako… naravno i sam način zatvaranja torbe – nije uvijek to bilo ono nama poznato CC; ono je ustvari tek ušlo u proizvodnju 80ih godina prošlog stoljeća. Originalni prednji zatvarač poznat je kao ‘’The Madmoiselle Lock’’ upravo jer Coco nikada nije bila udata.
Originalna 2.55 torba (Kreirana Februara 1955.godine po čemu je dobila ime)
Mogu vam do nedogled pričati o svakom ikonskom komadu koji je Chanel kreirala: maloj crnoj haljinici, bi-coloured salonkama, replici bisera kao nakita za kostime, nakita inspirisanog Bizantskim carstvom, njenim šeširima,twid odijelu… pa sve do čak i osmišljenih načina za korištenje različitih do tada nezamislivih tekstila u modi poput tvida, džerseja, replike bisera, isprepletenih traka za pletenica, čvorova na bluzama i mnogo toga.
Originalna ‘mala crna haljinica’ – s dugim rukavima i ispod koljena
Reklama za Chanel – bi-coloured salonke i tvid odijela
Tvid odijelo
Jedno je sigurno- Coco Chanel je legenda. Legenda crno-bijele mode, osnivačica udobne i praktične, a istovremeno elegantne odjeće. Jedna vrlo jaka žena koja je često znala reći ”Muškarci mrze žene koje plaču. Dodaj još malo ruža i napadni”. Za mene, jedan idol i ikona u industriji kojoj sam se odlučila posvetiti.
Replika bisera – nakit za kostime. Chanel je mrzila skupocjene dijamante i materijalno dokazivanje.
Još samo jedno ću reći – a to je da noseći crno-bijele kombinacije svakodnevno u umjerenoj eleganciji vi nosite sa sobom i žar koji je otisak Mademoiselle. A tko ne želi biti Chanel?
Piše: Modna urednica Ena Berbić