Sanja Šeranić Šobot (34) iz Banjaluke, licencirani fitnes instruktor za individualne i grupne programe ni u devetom mjesecu trudnoće nije odustala od treninga za koje kaže da je čine srećnom i zbog kojih se osjeća bolje.

– Cijeli životni stil treba da gradimo na osnovu nekakvih naučnih podataka i činjenica, relevantnih informacija i da život živimo u skladu s tim jer živimo na nekakvom geografskom području gdje smo podložni uticaju mnogih predrasuda i priča koje nemaju racionalnu osnovu. Trudnoća nije bolest, žene treba da se ponašaju u trudnoći najprirodnije i najnormalnije u skadu sa svojim mogućnostima u slučaju da nije indukovana nekakva anomalija koja bi ženu obvezala na mirovanje. Tako da ja živim i radim u skladu s prirodom. Trudnoća je sastavni dio života, još uvijek radim, a, na kraju krajeva, dani brže prođu u radu nego u ležanju – ispričala je Sanja Šeranić Šobot ekipi Anadolu Agency (AA) prilikom redovnog treninga u jednom od banjalučkih fitnes centara gdje radi kao fitnes instruktor i personalni trener.

Ova neobična mlada žena koja bi trebalo da se porodi u prvoj polovini aprila, zbog fizičkih aktivnosti u trudnoći susrela se sa predrasudama koje su je neugodno iznenadile. Na društvenim mrežama dobijala je kritike.

– Čak sam proglašena i ‘nemajkom’ i da ne vodim brigu o nerođenom djetetu. Prijatelji i porodica mi daju punu podršku zato što znaju mene i da nisam nepromišljena i da nikad ne bih učinila ništa što može da učini loše meni ili mojoj budućoj bebi. Međutim, jako puno je predrasuda. Puno puta sam čula komentar u stilu: Ja ne bih za svaki slučaj, pa tako dosta stvari žene kod nas u trudnoći ne rade, za svaki slučaj. Ni same nemaju obrazloženje zašto nešto izbjegavaju, ali, eto, prosto izbjegavaju, a trudnoća je sjajan alibi za svaku vrstu ljenosti. Tako da vjerujem da mnoge pripadnice ženskog spola, ne bih da budem pogrešno shvaćena, to iskoriste i kao opravdanje za nerad – kaže Sanja Šeranić Šobot.

Njena preporuka za žene koje nisu bile fizički aktivne prije trudnoće, odnosno koje ne poznaju svoje tijelo, jeste da potraže stručni savjet kako da se odvaže da počnu vježbati s početkom trudnoće.

– Vrlo je individalan intenzitet treninga i on je u skladu s mogućnostima. Prva tri mjeseca da bi se plod smjestio i očuvao treba da se smanji za 30 odsto intenzitet treninga u odnosu na kapacitte koji su bili prije trudnoće, a kada prođe taj kritični period poslije tri mjeseca, ja sam svoj trening vratila na nivo na kojem sam bila i prije trudnoće gdje sam evo do samog kraja smanjivala intenzitet treninga možda za nekih 10 odsto. Tijelo je jedna savršena mašina, data od prirode i jedino je potrebno da slušamo ono šta nam tijelo govori i na taj način se prilagođavaju vježbe jer vrlo je jasno šta možemo izvesti, a šta ne. Bitno je poznavati svoje lične mogućnosti, tijelo i raditi u skladu s tim – rekla je ona i dodala da je sada na oko 40 odsto svoje cjelokupne snage, ali je i termin poroda blizu pa je zadovoljna kako je to izvela do kraja.

Na pitanje kako se osjeća dok vježba, napomenula je da je naučno dokazano da se hormon sreće – serotonin luči duplo brže prilikom fizičke aktivnosti.

– Svakako se osjećam bolje, kod trudnica tijelo zadržava vodu, prilikom fizičke aktivnosti se oslobađa ta voda tako da sam manje otečena, manje zadržavam vodu, gipkija sam, snažnija sam, održavam formu leđnih mišića što će biti jako važno kasnije kada dobijem bebu tako da u svakom slučaju nisam našla nijedan negativni element u treniranju za vrijeme trudnoće – kaže ona.

Dodala je i da je u trudnoći izuzetno važna i ishrana i da bi trudnice trebalo da izbjegavaju “sve i svašta” što nije zdravo i da unose dovoljno minerala vitamina i proteina.

– Ne jedemo za dvoje, nego treba da jedemo zdravo, a kalorijski unos je nešto veći nego inače i potrebno je piti mnogo tekućine zbog elastičnosti kože i mazati se dobrim i masnim kremama kako bismo i poslije trudnoće bile lijepe – savjetuje Sanja Šeranić Šobot koja se za vrijeme trudnoće udebljala 13 kilograma.

Inače ona je diplomirani pijanista, a magistrirala Kulturnu politiku i menadžment u kulturi na Univerzitetu umetnosti u Beogradu. Zaposlena je kao klavirski saradnik korepetitor na Srednjoj muzičkoj školi u Banjaluci za odsjek gudača i duvača i već deset godina predsjednik je Udruženja muzičkih umjetnika Republike Srpske. Od sedme godine ona svira klavir, kada je počela i sa plivačkim treninzima, kasnije je završila Akademiju umjetnosti, a plivanje je u profesionalnom smislu napustila, ali je ostala bliska sportu.

– Za mene je to bio prirodan slijed jer se nisam mogla odreći ni jednog ni drugog jer su mi to podjednako važne stvari. Jednako ih volim i ne mogu da zamislim život bez jednog od ta dva segmenta. S druge strane, ima nešto zajedničko, a to je discipilna jer umjetnost, odnosno sviranje klavira zahtjeva rutinu u vježbanju. To je svakodnevni proces, ne može se raditi kampanjski, a isto takav je i sport. Tako da pretpostavljam da sam ja čovjek koji voli disciplinu – rekla je ona.

Sladibor Lakić, specijalista ginekologije i akušerstva Univerzitetsko kliničkog centra Republike Srpske u razgovoru sa ekipom AA objasnio je da trudnoća jeste drugo stanje žene, ali je fiziološko stanje i “trudna žena nije bolesna žena”.

– Preko 80 ostro trudnoća su potpuno uredne i zdrave dok oko 20 odsto trudnoća mogu biti patološke, zavisno od opšteg zdravstvenog stanja majke, tako da mogu biti praćene različitim bolestima od povišenog krvnog pritiska, šećera, problema sa štitnjačom i tako dalje – kazao je Lakić.

Na pitanje da li je poželjno da trudnice imaju redovnu fizičku aktivnost, istakao je da ako je akušerskim pregledom konstatovano da je trudnoća uredna i da žena nema nikakve zdravstvene tegobe nema niti jedan razlog da se ne bavi fizičkom aktivnošću, a da je to i poželjno.

– Što se tiče samih pozitivnih efekata, kao i van trudnoće, fizička aktivnost pospješuje opšte zdravstveno stanje organizma, trudnice bolje spavaju, manje su nervozne. Naravno, u trudnoći ne treba jesti za dvoje i ne treba pretjerivati u smislu da se previše ugoje. Sasvim normalno je 11 do 13 kilograma maksimalno da se dobije za svih devet mjeseci trudnoće”, kazao je dr. Sladibor Lakić.

Naglasio je i da je nepotrebno izlagati se ekstremnim sportskim uslovima, a da je u trudnoći poželjno hodanje, lagano trčanje, plivanje ali ne u zatvorenim bazenima jer oni mogu biti izvor urinarnih infekcija, aerobik…

– Najoptimaniji bi bio ‘aquabic’, odnosno vježbe u vodi jer to najmanje opterećuje ženu fizički. Tako da u tom smislu se ne može pretjerati, a prihvatljiv je čak i rad sa tegovima, umjerene, lagane težine – kazao je Lakić.

Njegova preporuka za trudnice su individualni sportovi, da izbjegavaju kolektivne sportove i sve sportove sa loptom, skakanje u vodu i slične sportove koji mogu dovesti do udara u trbuh.

 

Komentari

Komentari

Jeste li probali novu aplikaciju "Radio Kameleon" ? Download na Google Play!